Hur får man fler kunder? Vinnarna av Årets Hantverkare ger sina bästa tips

Grunden till nöjda och återkommande kunder är att göra ett bra jobb. Men kundrelationer handlar även om vilket intryck kunden får av dig och ditt företag och kommunikationen er emellan.

Grunden till nöjda och återkommande kunder är att göra ett bra jobb. Men kundrelationer handlar även om vilket intryck kunden får av dig och ditt företag och kommunikationen er emellan.

Det är därför viktigt att vara anträffbar och finnas där för kunden under projektets gång. Vi har samlat ett par tips som kan ge dig förutsättningar för positiva och långsiktiga kundrelationer.

Vinnarna av Årets Hantverkare 2016 och 2017 inom kategorierna VVS och måleri delar även med sig av nyckeln till framgång.

Så fungerar Dorunner för företag

1

Skapa ett konto på dorunner.se

2

Välj bransch och område där du är verksam.

3

Få tillgång till jobben och nya kunder redan idag!

”Grunden till nöjda och återkommande kunder är att göra ett bra jobb. Men kundrelationer handlar även om vilket intryck kunden får av dig och ditt företag och kommunikationen er emellan”.

Håll överenskommelser och tider

Håll vad du lovar och håll uppsatta tider. Har du och kunden kommit överens om en tid så försök hålla den. Tänk på att kunden ofta behöver stuva om sitt eget schema för att själv vara på plats på projektplatsen.

Håll kunden i loopen

Håll alltid kunden informerad om hur projektet framskrider. Har det uppstått några hinder? Är det leveransförseningar som kan påverka projektets deadline? Har det uppstått något annat som kommer leda till att projektet eventuellt kommer att försenas? Att ha god kommunikation med kunden löpande genom projektet skapar förutsättningar för ett friktionsfritt och enkelt samarbete er emellan.

Några som lyckats och nått stor framgång i branschen är vinnarna av priset Årets Hantverkare. Vi har frågat Rörmokaren Syd och Myskje Måleri om deras framgångsrecept.

Hur blir man Årets Hantverkare?

Rörmontören Syd vann titeln både 2016 och 2017 inom VVS-kategorin och de menar att kundnöjdheten är det viktigaste. “Man behöver vara service-minded och ta hand om sina kunder, annars kommer man ingenstans”, säger grundaren Jörgen Jönsson. “Jag tror vi är duktiga på servicedelen. Vi vinner mycket på det och kundrelationerna. Vi har många kunder som återkommer eller rekommenderar oss vidare till andra grannar osv”.

Vinnarna av Årets Måleriföretag 2017, Myskje Måleri, är inne på samma saker när det kommer till kundrelationer. “Det är viktigt att vara snabb på uppdragen. Det spelar ingen roll om det är lördag eller söndag, kunden förväntar sig snabba svar, säger Thomas Jansson och Jesper Jansson, båda delägare på Myskje Måleri. Jesper och Thomas är eniga om att det sedan är viktigt att träffa kunden för att enklare kunna se deras behov och för att göra ett seriöst intryck. Dessutom poängterar de vikten av ett trevligt bemötande och att hålla det de lovar. “Om vi säger att vi ska vara där vid kl.08 så är vi där kl.08”.

Goda omdömen leder till fler nya kunder

Ett gott rykte och bra omdömen leder ofta till nya kunder. När vi frågat kunder vad som ligger till grund för deras val av leverantör anger de; bra omdömen från tidigare kunder och om de får förtroende för företaget, som viktiga aspekter. De flesta menar även att det kommer före priset. Genom att få dina kunder att lämna omdömen om dig bygger du upp ett bibliotek av rekommendationer som nya kunder kan ta del av när de är i färd med att välja leverantör.

På Dorunner finns alla dina omdömen samlade på din profilsida, vilket gör det enkelt för kunderna att ta del av recensioner. Det finns även möjlighet att visa upp tidigare projekt på din profilsida, och visa information om certifikat och försäkringar – allt som sammantaget skapar en omfattande bild av ditt företag.

Hitta kunderna hos oss

Vi hjälper hantverkare och tjänsteföretag som behöver fylla luckor i kalendern eller som vill ta nästa steg och expandera verksamheten. Hos oss får du:

En skräddarsydd företagsprofil
Presentation med certifikat, referenser och omdömen från nöjda kunder

Bevakning av rätt jobb
Notiser via app, mail eller sms

En dedikerad kontaktperson
Stöttning som säkerställer att ni blir framgångsrika på vår plattform

Medlemsförmåner
Bl.a. får du rabatter från OKQ8, DePalma Workwear och Mercedes-Benz

Fyll luckorna i kalendern och låt kunderna komma till dig. Testa tjänsten gratis! 

För företag

Grunden till nöjda och återkommande kunder är att göra ett bra jobb. Men kundrelationer handlar även om vilket intryck kunden får av dig och ditt företag och kommunikationen er emellan.

Så beskriver Denis Broqi det att vara egenföretagare. Denis driver sedan 10 år tillbaka företaget Måleri och Fastighetsskötsel Denis som…

Städade hem startades i början av 2016 av Patrik Aronsson. Företagets filosofi är att verkligen värna om sina medarbetare, kunder…

Elektropartner Nacka AB grundades 2014 och startades som en enmansfirma för mindre jobb inom renovering för kök och badrum. År…

400 personer minglade och firade när vinnarna bland Sveriges bästa hantverksföretag fick motta priset ”Årets Hantverkare”. Hantverkargalan är byggbranschens mest…